8 mån med min iPhone 5

iphone 5 svartJag har ägt alla iPhone-modeller som gjorts hittills. Här är min erfarenhet av att gå från iPhone 4S till iPhone 5, vad är bättre? Vad levde inte upp till mina förväntningar och vad jag vill se i en kommande iPhone 6?

SIRI

Förväntan: Detta är en iOS 6 fråga, men jag förväntade mig att använda Siri på en nästan daglig basis.

Verklighet: Förväntningarna uppfylldes delvis och jag använder Siri på en nästan daglig basis. Med iOS 6 hon blev bättre, och jag gillar verkligen smidigheten med att skicka och ta emot texter medans jag kör bil via röststyrning. För det mesta gör hon ett bra jobb. Jag lärde mig den hårda vägen hålla mina meddelanden korta! Jag använder i stort sätt aldrig Siri för att skapa påminnelser, flytta kalenderhändelser och liknande

Vad jag skulle vilja se förbättras: Jag gillar inte hennes allt-eller-inget alternativ för att ändra ett textmeddelande. Jag skulle älska att kunna säga till henne att byta ett ord. I ett flera meningar långt sms får hon ofta till det rätt förutom något ord som blir helt fel och leder till att mottageran missuppfattar SMS:et.

KAMERAN

Förväntan: Jag räknade med att iPhones kamera skulle fortsätta att utvecklas och fortsätta att helt kunna ersätta min vanliga kompakt digital kamera.

Verklighet: Trots de små problemen med en lätt lila färgskiftning vid vissa bilder så är kameran förträfflig!

Vad jag skulle vilja se bättre: Kanske en lite bättre bildfokus och stabilisering. Om jag knäpper av en bild hållandes min iPhone och mina händer darrar till så lägger man ofta märke till att autofokusen är lite väl känslig. Jag hoppas detta blir en förbättring till iPhone 6, iPhone 5S eller vad nu nästa modell kommer att heta.

SKÄRMEN

Förväntan: Att den skulle vara väldigt annorlunda Ipone 4S, med det nya formatet.

Verklighet: Den ÄR högre. Vilket är positivt då den rymmer en rad extra ikoner. Med föregående skärmstorlek, hade jag alltid apps jag ofta använder sittandens på den nästgående skärm. Appar som Twitter, Facebook, anteckningar, och Evernote gör sig betydligt bättre på den den högre skärmen. Kinde och iBooks känns däremot lite ”fel” på det nya formatet.

Vad jag skulle vilja se förbättras: Jag skulle verkligen vilja se Apple släppa en iPhone med större skärm. Jag sneglar ofta på mina bekantas Android-mobiler och kan inte låta bli att önska att min Iphone hade samma format.

SLUTORD

Det ända jag ångrar med mitt iPhone 5 köp är att jag istället för att välja 64 GB versionen tog 32 GB och AppleCare+. Jag skulle köpt 64 GB, då jag nu inte får plats med all min musik, filmer och bilder.

Jag är riktigt imponerad av kvalitetskänslan i iPhone 5. Jag har det inte i något skal och med metalbaksidan känns det inte som den skulle gå sönder om jag tappar den. Mottagningen är även bättre i Iphone 5. Jag hade tidigare problem med min iPhone 4 på arbetet i ett kontorslandskap med tjocka betongväggar. Kanske är det en tillfälliget men jag bättre mottagning med min iPhone5.

Överlag får jag säga att iPhone 5 uppfyllde mina förväntningar. Medans som jag påpekade, hoppas på att Apple släpper en kommande iPhone med skärmstorlekar som på de senaste Android-mobilerna som Samsung Galaxy S4 etc så är ändock ganska nöjd med formatet som den har nu.